Glas-in-lood

Fotografie van glas-in-loodramen

De voorstelling van een glas-in-loodraam is het beste zichtbaar van binnen als het buiten licht is. Het is mooi als de afbeelding ook iets van de structuur en van de muur rond het raam laat zien. Dit stelt hoge eisen aan de fotograaf. Vaak is meer dan één opname en zorgvuldige bewerking nodig om het gewenste resultaat te bereiken. De uitdaging wordt nog groter als de glas-in-loodramen zich niet meer op hun oorspronkelijke plaats bevinden. Voor het fotograferen van de kwetsbare glas-in-loodramen die uit gesloopte gebouwen gered zijn werd een speciaal ontworpen constructie gemaakt.

Het gekleurde licht dat door een glas-in-lood raam stroomt geeft een intense indruk. De dikwijls monumentale afmetingen dwingt de blik van de kijker omhoog. De voorstellingen op de ramen, vaak heiligen of mythologische figuren dragen bij aan de overweldigende indruk.

Hieronder zien we eerst Caritas, een gebrandschilderd glas-in-loodraam door Alex Asperslagh (1961), twee grote glas-in-lood ramen van Pieter Hofman, Postverkeer in de middeleeuwen en Verkeer door de aether (1958) gesitueerd in het Nufficgebouw aan de Kortenaerkade in Den Haag (het voormalige hoofddirectiekantoor van de PTT) en tot slot enkele voorstellingen uit de Sint Bavo Kathedraal in Haarlem.